Men alligevel!

Hvad er der nu galt i at skrive alligevel?

Lad os se på et eksempel:

’Hun kunne se bajonetterne stikke ud af deres geværer, alligevel gik hun frem mod dem.’

I dette alligevel ligger en masse dilemmastof, tankerækker før en beslutning, og noget om din karakters personlighed, psyke og værdier. Hvad løber gennem din karakters hoved og sanser i situationen?

Snyd ikke din læser og dig selv med sådanne overspringsord. De forhindrer din kreativitet i at gå fra tell til show. Her er netop en interessant personlighed, som skal foldes ud i scenen. Og en masse nervepirrende regi. Hvad observerer og tænker karakteren i beslutningsprocessen, som måske kun varer en brøkdel af et sekund, og hvad observerer hun på vej mod soldaterne?

  • i sig selv (fx kropslige og følelsesmæssige reaktioner)
  • uden for sig selv (fx modstanderens træk og omgivelsernes beskaffenhed)

Læs også blogindlægget ’Umærkeligt’

Bonusinfo
’Alligevel’ er en konnektor (et forbinderord), som du kan læse mere om i blogindlægget om dem.

Det svækker spændingen i din tekst, når forbinderordet fx afslører, at personen gør det modsatte af det, man ville forvente. Din læsers hjerne bliver doven og behøver kun at skimme teksten efter forbinderordet.